Címke: Környezetvédelem

23 új Mercedes-Benz Conecto G típusú csuklós autóbusz Székesfehérvárnak. (videóval)

23 új Mercedes-Benz Conecto G típusú csuklós autóbusz Székesfehérvárnak. (videóval)

Klímavédelemről nem beszélni kell, mint Karácsony Gergely, aki mesterséges dugókkal szennyezi a város levegőjét, hanem érdemi lépéseket kell tenni. és pontosan ezt teszi a kormány. Ezzel a beszerzéssel a városban használt csuklós buszok átlagéletkora 4 év alá fog menni.

Dr. Cser-Palkovics András írta:

"‼️Megérkeztek a vadonatúj csuklós buszok és még további nyolc darabot rendelünk belőlük! ‼️
Tavasszal kötöttünk szerződést a Volánbusszal 15 darab alacsonypadlós, Euro 6-os motorral szerelt Mercedes-Benz Conecto busz beszerzésére. A 15-ös kontingens első példányai meg is érkeztek, a Volánbusz pedig ajánlatot tett további 8 darab ugyanilyen jármű beszerzésére, ezt az ajánlatot már pénteken a Közgyűlés elé terjesztem elfogadásra. A 23 új busz üzemeltetése évente mintegy 120 millió forintba fog kerülni az önkormányzatnak, azonban nem állunk meg itt, a következő években a szóló buszokkal szeretnénk folytatni a buszflotta korszerűsítését, lehetőleg elektromos vagy gázüzemű járművekkel!"

🇭🇺 Videó: https://www.facebook.com/cserpalkovicsandras/videos/409587500009770

A Számok oldalon korábban beszámoltunk arról, hogy a Volánbusz összesen 3200 új buszt vásárol és helyez forgalomba országszerte 2022-ig. A kormány összevonta a különböző Volán társaságokat, ezzel egy országos, kiválóan működő, jól szervezhető vállalat jött létre, ennek eredményeit már az utasok is élvezhetik. Az erről szóló cikkünk:
https://szamokadatok.hu/Post/255/A_Volanbusz_megujul

Ezek pedig hasonló átadások:
🇭🇺 Győr: https://szamokadatok.hu/Post/1860/Debrecenben_gyartott_buszokat_adtak_at_Gyorben
🇭🇺 Zalaegerszeg: https://szamokadatok.hu/Post/1785/2022-ig_osszesen_3200_uj_buszt_allit_forgalomba_a_tavaly_oktober_ota_orszagos_szolgaltatast_nyujto_Volanbusz
🇭🇺 Budapest: https://szamokadatok.hu/Post/1912/30_uj_csuklos_Mercedes_busz_Budapestnek_60_a_videki_varosoknak

Címkék: Környezetvédelem 

1 milliárd forint elektromos kerékpárra: neked, nekünk!

Klímahiszti helyett valódi intézkedések, valódi segítség

1 milliárd forint elektromos kerékpárra: neked, nekünk!

Köszönjük!

Szentkirályi Alexandra írta:

Támogatjuk az elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlását: októberben egy milliárd forintos keretösszeggel írunk ki pályázatot és akár már a karácsonyfa alá is bekerülhetnek az új járművek. 🚲🚲

Az idén februárban bejelentett Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv keretében az elektromobilitás ösztönzése kiemelt kormányzati feladatunk, hiszen az elektromos járművek károsanyag- és zajkibocsátása sokkal alacsonyabb, mint más járműveké, ez pedig nagyban segítheti a városi levegő tisztulását, a zajszint csökkenését és így az emberek életszínvonalának növelését is. Ami pedig a kerékpáros közlekedés fejlesztését illeti: komoly tervezés mellett országszerte folynak a bicikliút- fejlesztések és tároló kihelyezések annak érdekében, hogy minél többen és minél könnyebben használhassák akár munkába menetelhez, akár szabadidejükben a kerékpárjaikat.

Kaderják Péter államtitkár és Révész Máriusz kormánybiztos urakkal, valamint Kürti Gáborral, a Magyar Kerékpáros Klub elnökével és Sipiczki Róberttel, a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség elnökével ma erre a pályázatra hívtuk fel a sajtó és reméljük minél több ember figyelmét.

Forrás: https://www.facebook.com/alexandraszentkiralyi.gov/posts/195548128626396
Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv:
https://www.kormany.hu/download/9/d4/c1000/ITM_Klima_es_Termeszetvedelmi_Akcioterv.pdf

Címkék: Környezetvédelem 

30 új csuklós Mercedes busz Budapestnek, 60 a vidéki városoknak

30 új csuklós Mercedes busz Budapestnek, 60 a vidéki városoknak

Új, klimatizált, alacsonypadlós és kék: bővül az alacsonypadlós buszflotta Budapesten. A 30 db új csuklós Mercedes buszt a Volánbusz Zrt. a budapesti agglomerációs járatokra vette, a Kormány által biztosított költségvetési források segítségével. Az első busz most állt forgalomba, a többi 29 db még idén követi.

A Mercedes-Benz Conecto G városi csuklós buszok megvásárlására idén márciusban szerződött a Volánbusz az ITK Holding leányvállalatával, az Inter Traction Electrics Kft.-vel. A Törökországban készülő, végig alacsonypadlós, légkondicionált buszflotta gyártása zajlik, várhatóan mindegyik forgalomba áll még ebben az évben.

A 37 ülő- és 84 állóhelyet kínáló csuklós buszok akadálymentesek, kerekesszékkel vagy babakocsival is igénybe vehetők, hasonlóak a BKV és a VT Arriva által Budapesten már működtetett Mercedes Conecto G csuklósokhoz. A hathengeres, 360 lóerős dízelmotorok a legkorszerűbb, Euro 6d környezetvédelmi normának is megfelelnek.

A buszokba néhány biztonsági, diagnosztikai, utastájékoztatási rendszert és a zárt vezetőfülkét Debrecenben, a magyar szállítónál építik be, itt történik a forgalomba helyezés is, így hazai hozzáadott érték is van a járművekben.

A kék színben készülő csuklósok a péceli 169E, a gyáli 84E-89E-94E buszcsaládon és a Csepelről Szigetszentmiklósra tartó járatokon állnak forgalomba, ezzel az agglomerációs mellett jelentős részben budapesti utasokat is szolgálnak majd Budapest XVII., XVIII. és XXI. kerületében.

A Volánbusz vidéki városokban is forgalomba állít hatvan ugyanilyen buszt, ezek – sárga, fehér és ezüst fényezésben – például Győrbe, Székesfehérvárra kerülnek.

Forrás: https://www.facebook.com/vitezydavid/posts/3245175105551573

Címkék: Fejlődés  Környezetvédelem 

Divatos téma a klímavédelem, szeretnek is róla beszélni sokat a baloldali politikusok. Nézzük, hogy kik beszélnek, és kik cselekednek!

Divatos téma a klímavédelem, szeretnek is róla beszélni sokat a baloldali politikusok. Nézzük, hogy kik beszélnek, és kik cselekednek!

Karácsony Gergely minden Budapesten született gyerek után ígért egy elültetett fát. Valahogy nem látjuk, hogy hol van az a mára nagyjából 10-12 ezer fa, amivel tartozik a főpolgármester a budapestieknek október óta. De ígért panelprogramot is, amely nyilván ugyancsak fontos lenne klímavédelem szempontjából, hiszen ha kevesebbet kell fűteni, kevésbé terheljük a környezetünket is a hő előállításával, az ahhoz szükséges energiahordozók kitermelésével, szállításával és megvásárlásával. A választási ígéretek helyett lett egy klímahiszti tüntetés, melyet külföldi diákokkal szervezett közösen, lettek mesterséges dugók, lett egy koszos, elhanyagolt város, több utcában kivágták a fákat, és több olyan projektet is leállított Karácsony Gergely, mely projektek megvalósításával tisztulhatna és zöldülhetne a környezet, hiszen ha pl. megépült volna a korszerű centrumkórház, akkor több korszerűtlen épületből is átköltözhetett volna oda az ellátás, a korszerűtlen épületeket akár el is lehetett volna bontani, helyükre parkokat létrehozni. Aki látta milyennek tervezték a centrumkórházat, az érti, miről beszélünk, a többieknek elhelyezünk egy linket a forrásnál.

Ezzel szemben vannak akik cselekednek:

- 2010 óta 450 millió elültetett fa
- 2019-ben 6000 hektárral bővültek az erdők
- További 24 ezer hektárral bővülnek az erdők idén és a következő években
- Településfásítási program
- Vasútfejlesztés, energetikai korszerűsítések
- Öntözésfejlesztés

Több mint 17 ezer hektárnyi új erdő telepítésére kértek engedélyt a gazdák

A már folyamatban lévő kérelmekkel együtt, 24 ezer hektárral nőhet Magyarországon a fával borított területek mérete.
A tavaly ősszel meghirdetett országfásítási programban több mint 17 ezer hektárnyi új erdő telepítésére adtak be kérelmet a gazdák – mondta az Agrárminisztérium (AM) erdőkért felelős helyettes államtitkára kedden a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.

Szentpéteri Sándor szerint, a már folyamatban lévő kérelmekkel együtt, 24 ezer hektárral nőhet Magyarországon a fával borított területek mérete, ami azért fontos, mert így mérsékelni lehet az éghajlatváltozás negatív hatásait.

Hozzátette, ezzel párhuzamosan elindították a településfásítási programot is, amire a 10 ezer lakosúnál kisebb városok, falvak pályázhattak.

A programban 12 ezer nagy méretű, zömében őshonos fára lehetett pályázni, és néhány óra alatt mindet szét tudták osztani még a nyáron – mondta.

A fák szállítását, ültetését az Országos Erdészeti Egyesület végzi majd két ütemben ősszel és tavasszal – fűzte hozzá Szentpéteri Sándor.

Korábbi összefoglalónk:
Nos nézzük mi a valóság:

A dokumentum neve "Tájékoztató a Magyar Kormány
energia- és klímapolitikai irányairól,céljairól, tevékenységéről", mely mindenki számára elérhető, tartalma tényekkel van alátámasztva.
Link: https://bit.ly/371ZQjX

Ez pedig a "Nemzeti Energia- és Klímaterv"
Link: https://bit.ly/2Xz1vKr

Az ÜHG kibocsátásokat 1990-hez képest 95%-kal tervezzük csökkenteni 2050-ig, mindennek a becsült költsége 2050-ig összesen kb. 50 ezer milliárd Ft lesz. (nem érti a kormány a súlyát, ugye?)

Néhány eredmény:

• Nemzeti fásítási program: 10 év alatt 450 millió elültetett fa
• 1990 óta 32%-kal csökkent az ország károsanyag-kibocsátása
• Vasútfejlesztés: 2018 és 2023 között 660 kilométeren történik felújítás, 440 kilométer hosszú vonalat villamosítanak,
és 200 kilométeren épül új nyomvonal vagy második (harmadik) vágány. A fejlesztések összege 1000 milliárd forint.
• Vasúti közlekedés fejlesztése: 115 új mozdony, 70 új IC kocsi, 40 darab emeletes "KISS" vonat, meglévő járműállomány felújítása.
• Paks II projekt: szénégetés helyett tiszta energia.
• Tömegközlekedés infrastruktúrájának fejlesztése: Állomások, megállóhelyek és pályaudvarok fejlesztése, intermodális központok építése.
• Kerékpárút-hálózat fejlesztése: 1500 kilométer új kerékpárút épült 10 év alatt.
• Közintézmények energetikai korszerűsítése, hőszigetelése, stb: iskolák, óvodák, kórházak, rendelők, hivatalok újulnak meg több ezres nagyságrendben.
• Háztartások megújulóenergia-beruházásainak ösztönzése
• Vissza nem térítendő támogatások: Otthon Melege Program
• Visszatérítendő támogatások: kedvezményes hitelprogram
• Működési támogatások: hőszivattyús tarifa, kedvezményes napelemes elszámolása: 12.000 db lakossági
hőszivattyú és ca. 40.000 db, összesen 330 MW háztartási méretű napelemes rendszer 2018-ban
Helyi, megújuló energiaforrásokra építő települési energetikai beruházások támogatása:
• Fenntartható fejlődés, innovatív vállalati megoldások támogatása ("Ádernek 10 milliárd"...)
• Operatív Programok beruházási támogatásai: 54 konstrukció
• Távfűtött lakások szabályozhatóvá tétele és költségosztókkal történő felszerelése: 2 Mrd Ft támogatási
keret, akár 12.500 lakás fűtési rendszerének szabályozhatóvá vétele, okosítása
A PV-kapacitások jelentős bővítése, a METÁR tendereztetés rendszerének meghonosítása:
• Egyharmaddal csökkenő támogatási szükséglet, két és félszeres túljelentkezés a Pilot-tenderen
Közlekedés zöldítése:
• Zöld rendszám és kapcsolódó kedvezmények: több mint 16.000 db zöld rendszámos autó
• Elektromos autó és töltőtelepítési támogatások: eddig 4,5 Mrd Ft-tal 2082 db autó és 425 M Ft-tal 171 db
töltő támogatása
• Zöld Busz Program: 1,6 Mrd Ft mintaprojektet követően 36 Mrd Ft támogatás
• Energiahatékonysági TAO kedvezmény: 2018-ban 323 db projekt, 7,3 Mrd Ft beruházás után igényelt TAOkedvezmény

Forrás:
https://bit.ly/371ZQjX
https://bit.ly/2Xz1vKr
https://szamokadatok.hu/Post/210/5328_hektar_termofold_ti_mit_ultetnetek_ra
https://szamokadatok.hu/Post/34/Szamok_-_klimahiszti_temakorben
https://szamokadatok.hu/Post/252/Tomegkozlekedes_fejlesztese_regen_es_most
https://szamokadatok.hu/Post/208/Otthon_Melege_Program_Klimahiszti_helyett
https://szamokadatok.hu/Post/86/Szamok_-_Kerekparut_epites_Magyarorszagon
https://szamokadatok.hu/Post/77/Szamok_-_Faultetes
https://szamokadatok.hu/Post/725/Versenyt_sivalkodtak_a_baloldali_partok_a_Budapest-Belgrad_vasutvonal_kapcsan
https://magyarepitok.hu/mi-epul/2019/07/legalabb-1000-milliardnyi-vasutfejlesztes-varhato-ebben-az-unios-ciklusban
https://szamokadatok.hu/Post/225/MAV_Magyar_Allamvasutak_Zrt_
https://szamokadatok.hu/Post/1151/A_balliberalisok_azt_hazudjak_hogy_Ader_kap_5_milliardot
https://szamokadatok.hu/Post/278/Folytatodik_a_korszerusites_
https://pestisracok.hu/az-1-szazalekosra-torpult-lmp-bejelentette-hogy-letrehoz-egy-onallo-miniszteriumot/

Forrás: https://www.baon.hu/gazdasag/hazai-gazdasag/tobb-mint-17-ezer-hektarnyi-uj-erdo-telepitesere-kertek-engedelyt-a-gazdak-2986964/

Címkék: Környezetvédelem 

2022-ig összesen 3200 új buszt állít forgalomba a tavaly október óta országos szolgáltatást nyújtó Volánbusz

6 új csuklós buszt adtak át Zalaegerszegen

2022-ig összesen 3200 új buszt állít forgalomba a tavaly október óta országos szolgáltatást nyújtó Volánbusz

Klímahiszti helyett új, Euro 6-os buszok.

Egyszerre hat új, korszerű autóbuszt állítanak üzembe Zalaegerszegen – közölte a város polgármestere.

Balaicz Zoltán (Fidesz–KDNP) kifejtette: az eddig 15 év feletti átlagéletkorú helyi járatú buszpark 35 járműből áll, a most forgalomba álló hat új autóbusszal 12 év alá csökken az átlagéletkor.

A helyi közösségi közlekedési szolgáltatást biztosító Volánbusz mintegy 800 millió forintot költött az új járművekre. Zalaegerszeggel hosszú távú, 2023 végéig szóló szerződése van a társaságnak, ennek részeként zajlik a buszpark fiatalítása is – tette hozzá a polgármester. Balaicz Zoltán elmondta még: a hat új, klimatizált csuklós busz alacsony padlós, így a mozgáskorlátozottak és a babakocsival közlekedők is igénybe tudják venni, a tervek szerint a későbbiekben ingyenes internetelérést is biztosítanak majd az utasoknak.

Vigh László, a térség országgyűlési képviselője (Fidesz) az épülő járműipari tesztpálya miniszteri biztosaként jegyezte meg, hogy miként a tesztpálya az innováció legfontosabb terepe, az újonnan beszerzett autóbuszok is rendelkeznek korszerű berendezésekkel, például a megállóban képesek a padlószintet még lejjebb engedni.

Ungvári Csaba, a Volánbusz Zrt. üzemeltetési vezérigazgató-helyettese arról beszélt, hogy a járművek beszerzése nemcsak az utaskomfortot javítja, de a dolgozóik, a sofőrök munkakörülményei is előnyükre változnak. A Volánbusz helyszínen kiosztott tájékoztatója szerint nemcsak Zalaegerszegen állnak üzembe az új Mercedes-Benz Conecto G buszok, országszerte ugyanis kilencven ilyen járművet helyeznek forgalomba az év végéig. Ezzel együtt 866-ra emelkedik a 2018 ősze és az idei év vége között üzembe helyezett új vagy újszerű buszok száma a helyi és helyközi közlekedésben.

A baloldal szeret tömegközlekedésről beszélni, és olyan látszatot kelteni, mintha ők támogatnák a tömegközlekedést a személyautózással szemben. A valóság sajnos az, hogy a baloldali kormány idején a járműállomány elöregedett, a Volán társaságokat pedig a csőd szélére sodorták, több ezer embert bocsátottak el és tettek utcára, járatokat szüntettek meg, és mindent elkövettek annak érdekében, hogy hazánkat padlóra kényszerítsék.

A 2010-es szemléletváltást követően beindultak a fejlesztések, nem csak a járművek cserélődnek le, de a kapcsolódó infrastruktúra is. Állomások, megállók, intermodális központok épülnek és újulnak meg.

2019.10.01-én a hat regionális közlekedési központ beolvadásával, közel 19 ezer fővel Magyarország harmadik legtöbb munkavállalóját foglalkoztató állami társasága jött létre - a Volánbusz, mely immár országos szolgáltatást nyújt.

A Volánbusz eddigi buszbeszerzési üteme megtöbbszöröződik a következő 2 évben, 3200 darab új jármű érkezik az eddigi nagyjából 700 forgalomba állított új busz mellé a Volán 6500 darabos flottájába. Ezzel a járművek 60% lecserélődik, és 38%-kal csökken a Volánbusz által üzemeltetett buszok szén-dioxid-kibocsátásának mértéke az elkövetkező négy évben.

Részletek:
https://www.volanbusz.hu/hu/volanbusz/sajtokozlemenyek/hir/34790

Forrás: https://magyarnemzet.hu/gazdasag/uj-autobuszokat-allitanak-forgalomba-zalaegerszegen-8579025/
További képek, adatok: https://www.zaol.hu/kozelet/helyi-kozelet/hat-uj-csuklos-buszt-adtak-at-zalaegerszegen-4456361/
3200 busz 2022-ig: https://szamokadatok.hu/Post/255/A_Volanbusz_megujul

Címkék: Fejlődés  Környezetvédelem 

A kormány nem beszél “zöldségeket”, hanem valódi intézkedéseket hoz az élhetőbb jövő érdekében!

Elindult a Tisztítsuk meg az országot program, amelyet többek között az illegális hulladéklerakók felszámolására hozott létre a kormány.

Szigorodnak a szankciók, több hulladékudvar lesz, és elindult a 📌 HulladékRadar nevű alkalmazás is, bárki bejelentheti az illegális hulladékot! Közösen rendet teszünk!

Hajrá Magyarország! 🇭🇺

Címkék: Környezetvédelem 

Zöld demagógia kontra számok

Az atomerőmű negyvenszer kevésbé terheli a környezetet, mint a gázerőművek, de a szél- és naperőművekkel szemben is négyszeres előnye van

Zöld demagógia kontra számok

A Paks II. atomerőmű építtetői 2020. június 30-án benyújtották az Országos Atomenergia Hivatal számára az eddigi legfontosabb engedélykérelmet, amely a létesítési engedély megszerzését célozza. Az atomerőmű negyvenszer kevésbé terheli a környezetet, mint a jelenleg is üzemelő gázerőművek, de teljes életciklusra vonatkoztatva a szél- és naperőművekkel szemben is négyszeres előnye van.

A Paks II. projekt nemcsak a globális trendekkel van összhangban, hanem szorosan illeszkedik az Európai Unió jövőképéhez, és teljes mértékben megfelel az uniós jognak. Mindez a két új atomerőművi blokk megépítésének magyarországi ellenzőit nem nyugtatta meg, sőt! Évek óta ugyanazokat a zöldnek nevezett elméleteket ismételgetik, miközben egyre több ország ismeri fel, hogy sürgető az új atomerőművek építése, illetve a meglévők rendszerben tartása. Ezek nélkül ugyanis hiú ábránd maradna a globális klímacélok elérése.

Különösen markánssá vált az USA-ban és Nyugat-Európában kibontakozó trendforduló. Ezekben az országokban is kezdik belátni, hogy az atomenergia teljes életciklusra vetített szén-dioxid-kibocsátása rendkívül alacsony, a rendelkezésre állást tekintve megbízhatatlan szél- és napenergia pedig önmagában nem alkalmas a stabil energiaellátásra. Ráadásul a 20-25 évre tervezett szélturbinák és napelemek leszerelése a keletkező veszélyes hulladék miatt súlyos környezeti problémát okoz, már most is. Ennek megfelelően az Egyesült Államok, Franciaország, Nagy-Britannia, Oroszország, Kína és India mellett térségünk országai közül Franciaország, Csehország, Bulgária is új atomerőművet tervez csakúgy, mint a lengyelek, ahol évente ezrek halálát okozzák közvetve a füstöt eregető szénerőművek.

A nemzetközi releváns szakmai szervezetek egyetértenek abban, hogy a globális klímavédelmi célok eléréséhez az atomenergiára és a megújulókra egyaránt szükség van, ezért az atomerőművek beépített kapacitása a jövőben jelentősen növekedni fog. Jelenleg is 54 új blokkot építenek, amelyek közül 2020–2025 között 47 kezdheti meg az üzemelést. Eközben a bejelentett és a tervezés különböző szakaszaiban lévő új atomerőművi egységek száma közel 440. Ebből csak Kína nagyjából 200 új blokkot tervez.

Zöld demagógia kontra számok
Az atomenergia hazai ellenzői ugyanakkor még mindig azt állítják, hogy a két új paksi blokkra egyáltalán nincs szükség. Legutóbb az osztrák minisztériumi támogatásokból is élő zöld szervezet, az Energiaklub azt állította: „Atomerőmű nélkül, sok szélerőművel és takarékossággal a jelenleginél olcsóbb, fenntarthatóbb és biztonságosabb lenne a magyarországi energia­rendszer.”

Az efféle kijelentések azonban minden tudományos hátteret nélkülöznek, csupán hangolni próbálják a hazai közvéleményt. Paks II. helyett a megújulók nyakló nélküli rendszerbe állítása végső soron a gáz- és szénalapú termelőkapacitások növelését segítené elő hazánkban. Az alapterhelést biztosító atomerőművek nélkül ugyanis kizárólag fosszilis forrásból, szén- vagy gázalapú villamosenergia-termeléssel vagy importtal lehetne a hazai ellátást megoldani. Áramra ugyanis a nap 24 órájában szükség van, éjszaka és felhős időben, de még akkor is, amikor nem vagy alig fúj a szél, ami Magyarországra különösen jellemző. Vagyis a két új paksi blokkot támadó hazai zöld szervezetek valójában a földgázlobbi és az energiakereskedők szekértolói. Nem rejtette ezt véka alá a zöldek egyik energiakereskedelemben érdekelt szakértője sem, aki nemrég a megújulókat pártolva arról írt, hogy a gázerőművek rendszerben tartása, sőt a kapacitásaik bővítése nagyon is indokolt lenne, mert ennek költségei messze elmaradnának Paks II. költségeitől. Vagyis az Európai Bizottság által is elismert,a befektetett tőke visszatermelése mellett profitot is termelő Paks II. atomerőművet akarnák pótolni a zöldek az ellátásbiztonságot garantálni képtelen, csak támogatásokkal életképes szélerőművekkel, kiegészítve a szenes erőművekhez hasonlóan szén-dioxidot kibocsátó gázerőművekkel.

Nézzük meg a számokat! A két új paksi blokk 2400 megawatt kapacitása révén, éves szinten mintegy 19 terawattóra villamos energiát termel majd. Az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület, az IPPC adatai szerint a klímabarát atomerőművek teljes életciklusra vonatkoztatott szén-dioxid-egyenértékének kibocsátása 12 g/kWh, szemben a gázerőművek 490 g/kWh-s értékével, azaz csaknem negyvenszeres a különbség! Klímavédelmi szempontból mindez azt jelenti, hogy a Paks II. atomerőmű a gázerőművekhez képest kilowattóránként 478 g szén-dioxidot takarít meg. Azaz, ha a két új paksi blokk helyett gázerőművek épülnének, akkor éves szinten csaknem 9 millió tonnával több szén-dioxid kerülne a légkörbe. Továbbá ha a Pakson lehetséges 19 TWh villamos energiát gázerőművekben kellene megtermelni, ehhez 3-3,5 milliárd köbméter többlet földgázra lenne szükségünk, ami súlyosbítaná Magyarország importfüggőségét is. Arról se feledkezzünk meg, hogy a nap- és szélerőművek átlagos élettartama 20-25 év, szemben például a Paks II. atomerőmű garantált 60 éves üzemidejével!

Az energiatartalomra vetített egységköltség nukleáris üzemanyag esetében sokkal kisebb, mint a fosszilis üzemanyagoknál. A nukleáris fűtőanyag költsége – beleértve az uránkitermelést, a -dúsítást és a fűtőanyaggyártást – a villamosenergia-termelés teljes költségének csak 15-20százalékát teszi ki, nincs kitéve az olaj- és gázárak hektikus ingadozásának. Ezzel szemben a gáztüzelésnél az üzemanyag-komponens aránya az egységköltség 70-75 százalékát is kiteheti. Vagyis ha kétszeresére nőne a kitermelt urán ára, akkor ez az atomerőműben előállított villamos energia árát csak 5-10 százalékkal emelné meg. Ha viszont kétszeresére nőne a földgáz ára, akkor ez a földgáztüzelésű erőművekben termelt villamos energiát körülbelül 70 százalékkal drágítaná.

A tömeges naperőmű dilemmája
A naperőművekkel való összehasonlítás esetében problémát okoz az is, hogy esetükben nem a beépített kapacitások a mérvadóak, hanem hogy időjárás-függőségük miatt éves szinten mennyi villamos energiát tudnak megtermelni. Ezzel kapcsolatban már most látszanak olyan rendszerszintű kérdések, amelyekre a globális klímavédelmi célkitűzésekre és a villamosenergia-árak alacsony szinteken tartásra tekintettel időben kell a megfelelő szabályozási metódust megtalálni. Arról van szó, hogy a naperőművekben termelt villamos energia kötelező átvétele miatt a paksi atomerőmű termelését néhány alkalommal kismértékben már csökkenteni kellett. Ez pedig rendszerszinten vizsgálva számos kérdést felvet.

Kezdjük a villamosenergia-árakkal! A 2019-ben a paksi atomerőmű közel 186 milliárd forintos árbevételéhez nagyjából 17 milliárdos nyereség párosult. Az atomerőmű villamosenergia-termelése 16,3 milliárd kWh-ra volt. Ez azt jelenti, hogy az 1 kWh-ra jutó egységköltség közel 11,4 Ft/kWh-ra adódott, tehát ennyiért termelt az atomerőmű. Ebben már benne van a paksi atomerőmű által a Központi Nukleáris Pénzügyi Alapba befizetett 24,4 milliárd (1,5 Ft/kWh) forint is. Az alapban gyűlő pénz az atomerőmű majdani leszerelésének költségeit is hivatott fedezni. A naperőművek aktuális kötelező átvételi árai csúcsidőszakban28,6-32-35,29 Ft/kWh. Az átlagár 32 Ft/kWh.

Abban az esetben, ha a naperőművek (csúcs)termelése miatt a paksi atomerőművet kismértékben visszaterhelik, akkor minden meg nem termelt 1 kWh villamos energia vonatkozásában a naperőművek miatt rendszerszinten közel 20 Ft/kWh veszteség keletkezik. Hiszen egy sokkal olcsóbb áramtermelőt szabályozunk vissza azért, hogy a támogatott naperőművektől a villamos energia kötelező módon átvehető legyen. A mai magyar támogatott naperőművek évente mintegy 1 TWh villamos energiát termelnek. Erre a mennyiségre vonatkoztatva a veszteség évente bő 20 milliárd forint…

Az atomerőművek teljes életciklusra vonatkoztatott szén-dioxid-egyenértékének kibocsátása 12 g/kWh, a naperőműveké 48 g/kWh. Ebből az következik, hogy ha klímavédelmi szempontból közelítjük meg a kérdést, akkor azt mondhatjuk, hogy amennyiben az atomerőművet a négyszeres kibocsátással üzemelő naperőművek miatt terheljük vissza, akkor 1 kWh-hoz további 36 gramm többlet szén-dioxid-kibocsátás adódik hozzá. Az imént említett 1 TWh-ra vonatkoztatva ez a szám 36 000 tonna évenként.

A dupla elv a helyénvaló
Mindezek miatt klímavédelmi és gazdaságossági szempontból az lenne a célszerű, ha a dupla elv érvényesülne. Azaz a villamosenergia-rendszer a legkisebb kibocsátás és költség elvén üzemelne. Ennek érdekében azt kellene elérni, hogy a klímabarát és olcsó villamos energiát termelő paksi atomerőmű folyamatosan, százszázalékos teljesítményszinten üzemeljen, valamint a megújuló energiaforrások, például a naperőművek is, a legtöbb áramot termeljék. De ha bármilyen okból rendszerszinten leszabályozásra van szükség, akkor elsősorban a szén- és gázerőművek teljesítményét kell csökkenteni. Ha pedig műszaki és egyéb okok miatt a fosszilis erőművek termelése tovább nem csökkenthető, akkor a fenti célok elérése érdekében meg kell teremteni annak lehetőségét, hogy a naperőművek termelése is csökkenthető legyen.

Forrás: Magyar Demokrata hetilap
https://demokrata.hu/tudomany/atomeromu-kontra-megujulok-280790/

Címkék: Gazdaság  Környezetvédelem 

Klímahiszti, vagy valódi lépések a környezetszennyezés csökkentéséért? Mi választottunk

Klímahiszti, vagy valódi lépések a környezetszennyezés csökkentéséért? Mi választottunk

Emlékszünk még, hogy Karácsony Gergely egyik első "intézkedése" az volt, hogy "klímaveszélyhelyzetet" hirdetett Budapesten, külföldi (őt megválasztó) diákokkal együtt szervezett is egy frankó tüncit, lettek "k. erős képek", lettek cikkek, Facebook posztok, lájkok meg megosztások. Csak épp érdemi lépések nem születtek.

Azóta szorgalmasan vágják ki a fákat, a BKV járműállományát hagyják elöregedni, érdemi lépéseket nem tesznek, ellenben méheket akarnak telepíteni a buszmegállókba, a rovaroknak "hoteleket" helyeznek ki, mindenféle furcsa zászlókat akasztanak ki a középületeinkre, a forgalmi rendet megváltoztatva gigadugókat hoztak létre álló, kipufogó autókkal, bosszankodó autósokkal.

Hé, baloldali szavazó! Most már látod, mennyire átvertek téged? Nem kaptál Karácsonyéktól semmit, a szó legszorosabb értelmében. Még krumplit se! Egyetlen választási ígéretüket sem váltották be. Hol van a minden Budapesten született gyerek után elültetett fa? Hmm? Úgy 10 ezer fával lóg a "szeretett és szabadon választott" főpolgármesteretek. Hol van a klíma a 3-as metrón? Emlékeztek még a törölközős performanszra? Pénz van, 160 milliárd forinton ül a vezetés, és nem csinál SEMMIT. Most talán közel 1 év leforgása után sikerült nekik kiírniuk egy hibátlan tendert, ami azt jelenti, hogy 2023-nál korábban a Lánchíd felújítása nem kezdődhet meg.
Geri! Hol van a beígért panelprogram? Tudod, azzal csökken a fűtésszámla, csökken a hőveszteség, csökken a szükséges energia mennyisége, ezáltal tisztább lesz a környezetünk. Emlékszel még? Mi igen! A forrásnál be is linkeljük neked!

Az nagyon trendi, hogy kamerák előtt keróval jársz, közben a sarok mögött meg átülsz a sofőrös kocsiba, de ettől még a városlakók élete nem lesz jobb. Jegyezzük meg, hogy a sofőrtől ebben az esetben eltekintünk, nincs jogsid, van ilyen. Azt hinnénk, hogy épp egy megbeszélésre sietsz, ahol a kormány által biztosított 50 milliárd forintos egészségügyi fejlesztési kerettel kapcsolatosan fogsz új beruházásokról tárgyalni, de csalódást okozol ezen a területen is. Már februárban átutalta a kormány a város bankszámlájára az első részletet, 10 milliárd forintot, most meg augusztus van, és egyetlen projekt sincs még előkészítés fázisában sem! nem gondolod, hogy ez ciki? A környezetvédelem és az egészségügy kéz a kézben járnak, neked, mint űberzöld politikusnak ezt tudnod kell.

Miért gáncsolod a Liget projektet? Ha elolvasnád a dokumentációt, akkor látnád, hogy a projekt eredeti megvalósulása esetén a Ligetben 60%-ról 65%-ra nőtt volna a zöldterület mérete. Lehettél volna trendi, népszerű, vághattad volna a szalagot, dicsekedhettél volna azzal, amit mások megálmodtak, megterveztek, kifizettek és megépítették...

És a szuperkórház? Most ott van egy gazos, gondozatlan terület, helyette lehetne egy modern, minden igényt kielégítő centrumkórház, aminek még a tetején is fák meg fű lenne. Nem láttad a terveket? Mekkorát kaszálhattál volna az átadási ünnepségen? A projektről hetente írhattál volna egy új posztot a Facebookra, lenne még több lájk, még több támogató, más farkával verhetnéd a csalánt, a babérokat meg te aratnád le....

Na de lássuk, hogy mit tett Papp László, Debrecen polgármestere!

Szépen csendben, különösebb felvonulások és tüntetések nélkül most épp 12 darab teljesen elektromos autóbuszt vett a városnak. Idézzük bejegyzését:

"A Debrecen 2030 programmal új környezetpolitikát hirdettünk. Sorra születnek az ehhez kapcsolódó kormányzati döntések. Múlt hét pénteken a Civaqua első ütemének megvalósításáról és további ütemeinek tervezéséről született kormányhatározat. Ma pedig megállapodást írtunk alá Palkovics László miniszter úrral a Zöld Busz Demonstrációs Mintaprojektben való részvételről. Szeptembertől Debrecen polgárai az országban elsőként ingyen próbálhatják ki az itt bemutatott elektromos Mercedes Citaro buszt. Örömmel jelentem be, hogy Debrecen önkormányzata 800 millió forint támogatást nyert 12 elektromos autóbusz beszerzéséhez."

Papp László nem vonul, nem nyilatkozik, nem fenyegetőzik, nem zsarol, nem gáncsolja a kormány munkáját, hanem egyeztet velük, pályázik, és nyer. Neki és Debrecennek nincs 160 milliárd forintja a "fiókban", mégis fejleszti a várost, mert fejleszteni akarja, mert Debrecenben az összes egyéni körzetet a Fidesz-KDNP jelöltjei nyerték, a polgárok bizalma töretlen bennük, ők meg nem élnek vissza ezzel a bizalommal.

Tanulj, Geri! Debreceni diákként nem csak Budapestre hozol szégyent, de egykori tanáraidra is. Nem figyeltél jól a suliban, nagy kár!

Forrás:
https://www.facebook.com/drpappl/posts/2777045725862960
https://szamokadatok.hu/Post/117/Klimaveszelyhelyzet_ures_szavak_Budapesten_folyamatos_faultetes_Debrecenben
https://szamokadatok.hu/Post/1181/Karacsony_uj_fat_igert_minden_budapesti_ujszulott_tiszteletere
https://szamokadatok.hu/Post/1288/Karacsony_Gergely_programja_13_oldal_1_bekezdes_Panelprogram
https://szamokadatok.hu/Post/1650/Ujabb_harom_rovarhotelt_adott_at_a_fopolgarmester_am_a_Lanchid-tendert_meg_mindig_nem_irta_ki
https://szamokadatok.hu/Post/1012/Visszavettuk_Budapestet_-_Karacsony_Gergely_most_eppen_85_fa_kivagasarol_dontott
https://szamokadatok.hu/Post/1209/A_Liget-projekt_60-rol_65-ra_emeli_a_zoldterulet_aranyat

Címkék: Környezetvédelem 

Elmarad a klímahiszti 2020-ban?

Elmarad a klímahiszti 2020-ban?

Pedig a napi átlaghőmérséklet és az üvegházhatású gázok kibocsátása nem változott

2019 a klímahiszti éve volt a balliberális médiában. Áltudományos ferdítések, a Kormány megalapozatlan gyalázása folyt megállás nélkül. A klímaváltozás valóban létező és megoldandó probléma, de a megoldást - valljuk be - nem csapzott hajú, rövidgatyás, romkocsmatöltelék firkászok fogják szállítani.

Eljött a 2020-as év és a koronavírus, ami mostanra már hírérték szempontjából lecsengőben van. De azért még derengenek a statisztikai ferdítések, hazugságok, mosdatások és a kihagyhatatlan kamuvideók. Lett helyette Balatoni Lángos Mánia, illetve hasonló kezdőbetűkből összerakható amerikai történés valóságtól elrugaszkodott értelmezése.

Erőt vettünk magunkon, és megszámoltuk, hogy a 444 2018. januárjától fogva havonta hány cikket közölt klímaváltozás címkével ellátva. A grafikonon az látszik, hogy 2019 a klímahiszti éve volt. Csak az EP és az önkormányzati választások idején vettek vissza a padlógázból.

Azonban azóta nem csökkent a napi átlaghőmérséklet, nem lett alacsonyabb az üvegházhatású gázok kibocsátása és a vízpára sem.

Tehát úgy tűnik, hogy a klímahiszti egy múló divathóbort volt a liberálisoknál, a klímaváltozás már nem fontos. Úgy tűnik, hogy politikailag nem sikerült előnyt kovácsolniuk belőle. Eldobták. Nincs többé klímaszorongás sem.

Közben pedig az ITM és a Kormány létrehozta a Klíma- és Természetvédelmi Akciótervet és dolgoznak.

Forrás:
https://444.hu/tag/klimavaltozas
http://joido.ttk.pte.hu/grafikonok/
https://hvg.hu/tudomany/20200122_globalis_felmelegedes_klimavaltozas_flurozott_szenhidrogen_hcf_23
https://www.kormany.hu/download/9/d4/c1000/ITM_Klima_es_Termeszetvedelmi_Akcioterv.pdf
https://nkvh.kormany.hu/

Címkék: Környezetvédelem  Média 

Felelős kormányzás - a klímaváltozásra is felkészülünk

A Tisza vizével fognak öntözni a Duna-Tisza közén

Felelős kormányzás - a klímaváltozásra is felkészülünk

Több mint húszmilliárd forintos beruházássorozat indul a Homokhátságon, amelyből öntözés- és infrastruktúrafejlesztés is megvalósul – jelentette be Nagy István agárminiszter kedden a szegedi nagybani piacon.

Nagy István elmondta, csaknem 4,4 milliárd forintból 1500 hektáron fejlesztik az öntözést; környezetbarát módon nem rétegvizet, hanem a Tisza fölös vizét használják majd.

A folyamatban lévő beruházás révén 1,4 millió köbméter öntözővíz lesz tárolható a területen, emellett a térségben, Domaszéktől Üllésig, Röszkétől Forráskútig bővül a foglalkoztatás, újabb termőterületeket lehet művelésbe vonni, nő a termelés biztonsága, erősödik a térség gazdasága – hangsúlyozta.

Mórahalmon több mint 6 milliárd forintból válogató- és csomagoló árukezelő központ épül;
Kiskundorozsmán, a nagybani piac helyén pedig egy 10 ezer négyzetméter alapterületű, ipari hűtőházat alakítanak ki 12 milliárd forintból, amely egész évben el tudja látni a hazai tulajdonú hipermarketeket.

Nagy István hangsúlyozta, a fejlesztéssorozat élénkíti a Homokhátság agráriparát, összeköti a dél-alföldi térséget a Vajdasággal és – az Agrárminisztérium céljaival összhangban – ösztönzi a termelői hálózatok létrehozását.

A koronavírus-járvány megmutatta az önellátás fontosságát, amiben a piacok kulcsszerepet tudnak vállalni.
Ez nemzetbiztonsági érdek is – szögezte le.

A politikus emlékeztetett, társadalmi egyeztetésen van már egy 30 milliárd forint keretösszegű pályázat, amelyben kertészeteket támogatnak hűtő- és tárolókapacitások, üvegházak létrehozásában válogató- és csomagoló technológiák fejlesztésében, valamint energiahatékonysági beruházások végrehajtásában.

Ezenfelül 5,5 milliárd forint értékben meghirdetik a kistermelők termelési és értékesítési lehetőségeit segítő új pályázatot. A forrásból 2,5 milliárd forint jut a legkisebb termelőknek mezőgazdasági és élelmiszer-feldolgozó tevékenység kialakítására, fejlesztésére.
A helyi termékek értékesítési lehetőségének bővítését, a piacok, vásárterek kialakítását, fejlesztését 3 milliárd forinttal támogatja a program.

Kérdésre válaszolva a miniszter elmondta, az öntözésfejlesztésnek jövőre, a termelési szezon kezdetére el kell készülnie, a többi beruházás lépcsőzetesen, a termelési feltételek kialakítása, javítása után kezdődhet.

Nógrádi Zoltán, Mórahalom polgármestere elmondta, a vízügyi fejlesztés mintegy százezer ember, több mint ezer gazdálkodó család jövőjét változtatja meg, kétezer hektár üzemi területet tudnak majd öntözni.

Forrás: https://www.origo.hu/gazdasag/20200728-fejlesztik-az-ontozest-es-egy-10-ezer-negyzetmeter-alapteruletu-ipari-hutohazat-alakitanak-ki.html

Címkék: Fejlődés  Környezetvédelem