A polgármesterek döntési joga körüli nyugtalankodásról, avagy a balliberálisok által oly sokat emlegetett "fékek és ellensúlyok" rendszeréről

A polgármesterek döntési joga körüli nyugtalankodásról, avagy a balliberálisok által oly sokat emlegetett "fékek és ellensúlyok" rendszeréről

Ma reggel elindult az összellenzéki visítás Semjén Zsolt benyújtott törvényjavaslata miatt (linkek a leírás végén)
Konkrétan a T/9934 javaslatról van szó, melyet amúgy azóta vissza is vontak a kormánypártok az együttműködés jegyében. Azért érdemes erről írni egy pár szót, mert a baloldal biztosan nem fogja elfelejteni ezt a javaslatot.

A javaslat értelmében azoknak a polgármestereknek, akik vészhelyzetben szabotálják a kormány intézkedéseit vagy direkt pánikot keltenek, az általuk vezetett település lakói között, erre nem lett volna több lehetősége. Emlékezzünk a Mohácsi MSZP-s polgármester kirohanására, aki önkényesen átvette az operatív törzs hatáskörét és a járvány gócpontjává nyilvánította Mohácsot, karanténba tette a várost és kijárási tilalmat rendelt el. Ezzel túllépte a hatáskörét, és még az a szerencse, hogy nagy igyekezetében nem rendelte el a pallosjogot és az első éjszaka jogát.

Mi volt ezzel a törvényjavaslattal az ellenzék gondja?
Az volt a fő problémájuk, hogy amennyiben a törvényt elfogadták volna, a polgármesterek nem dönthettek volna egy személyben, hanem mindannyiunk testi épsége érdekében döntéseiket a védelmi bizottsággal meg kellett volna vitatniuk.

Több városban, köztük Budapesten is, a polgármesterek öntörvényűen rendeleti irányításra tértek át. Magyarul nem szükséges a közgyűlést összehívniuk, egyetlen egy személyben dönthetnek akár egy 2 milliós város sorsáról is.

Nos a probléma ezzel az - és itt párhuzamot állítanak Magyarország Kormánya rendeleti kormányzásával - hogy míg a Kormány nem 1 emberből áll, és minden védekezéshez szükséges döntést az Operatív Törzzsel közösen hoznak meg, addig a polgármester egyedül van. Magyarul megvalósul az ellenőrzés hiánya, és egy bal lábbal kelt vagy szándékosan rosszat akaró baloldali városvezető hozhat olyan döntéseket, melyek veszélybe sodorhatják az emberek életét. A javaslat értelmében a polgármester is úgy hozhatott volna döntést, mint a Kormány: közösen a hely "Operatív Törzzsel" - azaz a védelmi bizottsággal közösen.

Ezzel megvalósult volna az un. "four eyes principle" (avagy „négy szem” elv) mindannyiunk biztonsága érdekében.

A benyújtott (és azóta visszavont) javaslat értelmében:

„(4a) A polgármester, a főpolgármester, illetve a megyei közgyűlés elnöke (4) bekezdés szerinti
döntéséhez szükséges a megyei, fővárosi védelmi bizottság előzetes jóváhagyása"

A megyei védelmi bizottság pedig nem Orbán Viktorokból áll, hanem a következő személyekből (adott megyében amúgy is tisztséget viselők, közöttük maga a polgármester)

Szavazati joggal rendelkező Megyei Védelmi Bizottsági tagok:
• a megyei közgyűlés elnöke,
főpolgármester,
• kormányhivatal főigazgatója
• megyei jogú város polgármestere,
• katonai igazgatás területi szervének
vezetője, képviselője,
• megyei (fővárosi) rendőrfőkapitány,
• HMKH NSZSZ vezetője,
• vízügyi igazgatási szervek képviselői,
• MVB titkár

A védelmi bizottság jóváhagyásával megvalósult volna a balliberálisok által oly gyakran hangoztatott fékek és ellensúlyok rendszere, de mint írtuk, a Kormány visszavonta ezt a javaslatot bízva a választott vezetők józan ítélőképességében.
Kompromisszumkészség, ha úgy tetszik, amivel nem illik visszaélni.

A kérdésünk egyszerű: Akinek ezzel problémája volt, azok miben mesterkednek?

Forrás:
https://www.parlament.hu/irom41/09934/09934.pdf
https://bit.ly/3dNAPf6
https://www.origo.hu/itthon/20200401-gulyas-valtozatlanok-maradnak-a-polgarmesterek-jogositvanyai.html

Címkék: Politika 

Kapcsolódó