Klímahiszti helyett: 2000 milliárdos vasútfejlesztési programot jelentett be Fürjes Balázs

Klímahiszti helyett: 2000 milliárdos vasútfejlesztési programot jelentett be Fürjes Balázs

(+lista a cikk cégén!)

2000 milliárdos vasútfejlesztési program indul!
Többek közt a Déli körvasút fejlesztése, a Nyugati és a Déli pályaudvarok közötti átmenő vasúti rendszer kialakítása és a járműpark fejlesztése is a stratégia része.

A budapesti és az agglomerációs vasútra vonatkozó, átfogó hálózatfejlesztési koncepciót jelentett be Fürjes Balázs a Portfolió által szervezett online Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia konferencián csütörtök délelőtt. A Miniszterelnökség Budapestért és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára szavaiból kiderült, a több résztvevő összefogásával kidolgozott program a Budapest Vasút 2040 elnevezést kapta.

Az államtitkár elmondta, a húszéves, 2000 milliárd forintos programot döntően uniós források fedezik majd, ebből az összegből 2030-ig 1000 milliárd forint biztosított.

Fürjes Balázs előadásában a stratégia legfontosabb elemeit is megadta:
📌a Déli körvasút kialakítása,
📌az átmenő vasúti rendszer létrejötte a Nyugati és a Déli pályaudvarok között,
📌a járműpark fejlesztése,
📌a hiányzó megállók és átszálló kapcsolatok fejlesztése.

A konferencián az is kiderült, hogy átlagosan 80 százalékos utasszám növekedést irányoznak elő a budapesti elővárosi vonalakon. Ezen belül előfordul olyan vonal, ahol ötszörös növekedést várnak.
Nemcsak utas-, hanem környezetbarát fejlesztéssorozat jön
Vitézy Dávid a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója előadását azzal kezdte, hogy az agglomerációs közlekedés egy kihasználatlan piaci rés, amelynek a fejlesztésére nagy hangsúlyt kell fektetni. Szavaiból kiderült: a kidolgozott stratégia fontos eleme továbbá a szén-dioxid kibocsátás meghatározó mértékű csökkentése, amelyet csak a környezetbarát vasúti közlekedés szerepének növelésével lehet elérni.

A BFK vezérigazgatója beszélt a pályát érintő korszerűsítésekről is. Megemlítette, hogy a korszerű motorvonatok beszerzése folyamatos, ezek több vonalon is futnak már, ugyanakkor a pályák állapota leromlott, mert a pályafelújítások nem érintették a legkritikusabb szakaszokat.
A stratégia 80%-os utasszám növekedést céloz meg a régióban, így a pályák korszerűsítése is elengedhetetlen.
Déli Körvasút és alagút a Duna alatt
A vezérigazgató további megoldandó feladatként emelte ki, hogy a fejpályaudvarok helyett az átjárhatóságot kell erősíteni; ezt először a Déli Körvasúttal lehet létrehozni.
Ennek érdekében ott kettő helyett három vágány lesz és több új megálló, új átszállási kapcsolat is létesül. Ilyenek például a Nádorkert, Közvágóhíd, Ferencváros és Népliget megállók.

Az átmenő vasúti rendszer része továbbá a Duna alatti vasúti alagút, amelyet szintén 2040-ig, a stratégia időtartamán belül kellene megvalósítani.
Az alagút helyét még vizsgálják, a tervek szerint az 4,5 kilométer hosszon kétvágányos lenne, és óránként 24 vonat tudna áthaladni rajta.
Cél az utasszám növelése
Dr. Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója előadása elején felhívta a figyelmet a magyar vasút 175 éves évfordulójára. Ennek jegyében az idei évben egy fenntarthatósági világkonferenciát szerveznek Budapesten.
A vasút utasszáma 1990 és 2010 között jelentősen csökkent Magyarországon, az utóbbi tíz évben azonban enyhén emelkedni kezdett. Ennek oka, hogy a kétvágányú pályák hossza elmarad az Európai Unió vagy a V4-ek átlagától. Villamosított pályahosszban is mintegy 30-40 százalékos a lemaradásunk. A pályaszakaszok mindössze 2,4 százaléka alkalmas 140 km/h-nál nagyobb sebességre, a V4-ek átlaga 5-6 százalék.

A versenyképes vasúthoz egyenszilárdságú hálózat megteremtése, pályafelújítás, az állomások felújítása és korszerű járművek szükségesek; cél a közúti közösségi (esetleg egyéni) közlekedésnél gyorsabb, stabil eljutási idők biztosítása, emellett vonzó szolgáltatások nyújtása is.
A vezérigazgató kiemelt néhányat a MÁV Zrt. jelenleg zajló vagy rövidesen kezdődő fejlesztései közül.
Most is dolgoznak a legfontosabb fővárosi pályaudvarokon
2021-ben megújul a legforgalmasabb állomásnak, a Nyugati pályaudvarnak a tetőszerkezete (ezt a beruházást a Magyar Építő Zrt. kivitelezi): az új utastájékoztató ledfal, az újraaszfaltozott peronok és az akadálymentesítés idén szeptemberre készülhet el.

A Keleti pályaudvaron, mint második legforgalmasabb állomáson már voltak korábban felújítások, de 2021 tavaszán 1,6 milliárdos beruházásként indulhat meg az akadálymentesített utascentrum kiépítése, amely várhatóan az év végéig befejeződik (itt a HC Építő Kft. vállalta el a munkát) .
Az 50 megújuló állomás program 2019-ben indult, és leginkább komfortnövelő beavatkozásokat végeznek, emellett a kulturált állomási környezet kialakítása a cél. A legforgalmasabb vonalak mellé továbbá B+R és P+R parkolókat telepítenek.

További érdekességek:
📌 Videó: Fejlesztések, van benne sok vasút, tömegközlekedés, környezetvédelem is: https://www.facebook.com/szamokadatok/videos/405415033875363
📌 Magyarországnak Újra van tengeri kikötője
https://szamokadatok.hu/Post/2834/Magyarorszagnak_Ujra_van_tengeri_kikotoje
📌 Vasúti kocsik gyártása indul Magyarországon
https://szamokadatok.hu/Post/2776/Meszaros_Lorinc_ujabb_500_munkahelyet_hoz_letre
📌 Finisben a Budapest–Hatvan (80a) vasútvonal korszerűsítése!
https://szamokadatok.hu/Post/2769/Finisben_a_BudapestHatvan_80a_vasutvonal_korszerusitese
📌 A fővárosi tömegközlekedés fejlesztése
https://szamokadatok.hu/Post/2718/A_kormany_evente_szazmilliardokat_biztosit_Budapest_fejlesztesere_es_mukodesere
📌 Megújuló állomások
https://szamokadatok.hu/Post/2705/Orszagepites_regen_es_most
https://szamokadatok.hu/Post/2711/A_Bagi_vasutallomas_fejlesztese
https://szamokadatok.hu/Post/2567/Jelentos_projekt_keszult_el_a_fovaros_meghatarozo_vasutvonalan
https://szamokadatok.hu/Post/2187/Epitoipari_Nivodijban_reszesult_a_muemlekke_nyilvanitott_restauralt_tobb_mint_100_eves_kaposvari_vasutallomas
📌 Megígérték, megteszik. Újabb emeletes vonatok állnak forgalomba
https://szamokadatok.hu/Post/2408/Megigertek_megteszik_Ujabb_emeletes_vonatok_allnak_forgalomba
📌 Átalakult Kaposvár: átadták az ország első új intermodális csomópontját
https://szamokadatok.hu/Post/2281/Atalakult_Kaposvar_atadtak_az_orszag_elso_uj_intermodalis_csomopontjat
📌 160 km/órás sebességű vasút!
https://szamokadatok.hu/Post/2105/160_kmoras_sebessegu_vasut
📌 12 darab tram-train, vagyis villamos-nagyvasút hibrid fog közlekedni Szeged és Hódmezővásárhely között
https://szamokadatok.hu/Post/2020/12_darab_tram-train_vagyis_villamos-nagyvasut_hibrid_fog_kozlekedni_Szeged_es_Hodmezovasarhely_kozott

Forrás: https://magyarepitok.hu/vasutfejlesztes/2021/02/husz-evre-szolo-2000-milliardos-program-indul-a-fovaros-vasutfejlesztesere

Címkék: Fejlődés  Környezetvédelem 

Kapcsolódó