Várólista, kielégítő ellátás, egészséges életmód

A polgári kormányzás 10 éve - 11. rész

Várólista, kielégítő ellátás, egészséges életmód

Várólistákról már írtunk (1), amelyet a Nézőpont Intézet is megerősített: „2012-től 2020-ig mintegy 32 milliárd forintot költöttek a várólisták csökkentésére, ezzel a ráfordítással pedig 70 ezerről 30 ezer alá csökkent a várakozó betegek száma. Csökkentették az alapellátás adminisztrációs terheit, ennek keretén belül 2011 óta online módon jelenthetnek az alapellátó praxisok a NEAK felé, és létrejött az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltató Tér is.”

Kiegészítésképpen:
A várólista (2) statisztika a legfontosabb beavatkozásokra történő várakozási időt jeleníti meg, amely jó indikátor a többi ellátásra is.

Nézzük meg most Eurostat (3) statisztikák alapján egy másik nagyon fontos mérőszámot, miszerint hogy állunk a szükséges, ámbár kielégítetlen egészségügyi ellátási igények tekintetében a többi országhoz képest!

Ha balliberális újságírók lennénk, akkor megnéznénk (3) elején található grafikont és azt mondanánk, hogy míg 2018-ban az EU tagállamaiban átlagosan 3,2%-ot tett ki a kielégítetlen egészségügyi igények aránya, úgy ebben a „kurva országban” ez a mutató 5,6% és diktatúra. Ezek után leadnánk a cikket, elmennénk egy romkocsmába, berúgnánk egy macifröccstől, elnyomnánk egy füves cigit, majd másnap kipihenten ébredve folytatnánk az agymenést.

Ha megnézzük a 3. ábrát, akkor azt látjuk, hogy az egészségügyi rendszerre visszavezethető okok, azaz az ellátás ára, földrajzi távolsága vagy a várólista hossza elenyésző az egyéb okokhoz képest.
Az 1. táblázatból végérvényesen kiderül, hogy az említett 5,6%-ból mindössze 0,8%-a vezethető vissza az egészségügyi rendszerre az EU tagállamok átlagos 1,8%-ához képest. Ez nagyon jó arány.

Az egyéb okok (4,8%) körében a „nincs időm” (1,5%) és a „reméljük, hogy megoldódik magától” (2,6%) hibás gondolatok diadalmaskodtak. Javasoljuk, hogy legalább telefonon konzultáljunk a háziorvossal, szánjuk rá az időnket az egészségünkre. (3) további tanulságos statisztikákat tartalmaz.
Így folytatta a Nézőpont Intézet:
„2011-ben bevezették a népegészségügyi termékadót (4), az egészséges táplálkozás előmozdítása és egészségügyi szolgáltatások, népegészségügyi programok finanszírozásának javítása céljából. Népegészségügyi szempontból fontos lépést jelent, hogy szigorították a nemdohányzók védelméről szóló törvényt (5). Prioritásként számos fejlesztés történt a kardiológia és az onkológia területén, jelentős fejlesztések történtek a traumatológia szintjén, átalakították a sürgősségi ellátást is (6), mely most „tesztüzemben” van.”

Részletek:
1. https://szamokadatok.hu/Post/1353/Soha_nem_latott_mertekben_hazudik_a_DK
2. http://www.neak.gov.hu/felso_menu/lakossagnak/varolista
3. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Unmet_health_care_needs_statistics#Unmet_needs_for_health_care
4. https://hu.wikipedia.org/wiki/Népegészségügyi_termékadó
5. https://fokuszpont.dohanyzasvisszaszoritasa.hu/hu/content/nemdohanyzok-vedelme
6. https://www.webbeteg.hu/cikkek/egeszseges/23490/valtozik-a-surgossegi-ellatas-rendje

Forrás:
https://nezopontintezet.hu/wp-content/uploads/2020/05/A-polgári-kormányzás-tíz-éve.pdf

Előző rész:
https://szamokadatok.hu/Post/1463/Egeszsegugyi_berfejlesztes_praxisok

Címkék: Egészségügy 

Kapcsolódó