Adminisztrációs terhek és a bürokrácia csökkentése

A polgári kormányzás 10 éve – 3. rész

Adminisztrációs terhek és a bürokrácia csökkentése

Az adminisztrációs terhek csökkenéséről még nem írtunk, de személyes tapasztalataink alapján látjuk a fejlődést (pl. digitális adóbevallás, kormányablakban való ügyintézés hatékonysága, Ügyfélkapu ügyei). A cél Észtország! A Nézőpont Intézet polgári kormányzás eredményeit felsorakoztató elemzése azonban kitér erre a témakörre is, így a harmadik részben ezzel foglalkozunk.

Az elmúlt tíz évben jelentősen egyszerűsödött az adminisztráció. Több, mint 160, eljárásokat egyszerűsítő és az ügyintézést elektronizáló törvénymódosítással (1) csökkentették a bürokráciát és az adatszolgáltatási kötelezettségeket. Mintegy 2500 ügy intézésére van lehetőség a kormányhivatalokban (2).

A digitalizáció révén egyszerűsödött az adóbevallás (3), amely hamarosan a vállalati szféra számára is elérhetővé válik. 2019 májusában már csaknem 4 millióan rendelkeztek Ügyfélkapu hozzáféréssel (4), míg a dokumentumforgalom elérte a havi 17 milliót.

A bürokráciacsökkentés (5) jegyében többek között egységesítették az egyéni vállalkozók nyilvántartását, egységes építési hatósági rendszert hoztak létre, megszűnt egyes élethelyzetek túl gyakori igazoltsági kötelezettsége.

2016 és 2019 között 60-ról 55-re csökkent az adónemek száma, amely Pénzügyminisztérium tervei szerint 2022-re további harmadával fog csökkenni.

Kiegészítésképpen:

Minden adózó állampolgár évente találkozik az SZJA bevallással, amelyet a NAV a rendelkezésére álló adatok alapján már több éve elkészít az Ügyfélkapuval rendelkező adózók részére. Változtatás nélkül elfogadható, ha egyetértünk vele. Ha pendrive-ra mentjük, akkor sokkal kisebb, mint egy söralátét. Fontos adónk 1+1%-ának felajánlása valamely oktatási intézménynek, nem globalista alapítványnak vagy patrióta szervezetnek, stb., illetve valamely történelmi keresztény egyháznak! A NAV által készített tervet kérésre papír alapon is megkaphatjuk Ügyfélkapu regisztráció hiányában.

Lejáró okiratokról már előzetes értesítés érkezik. Fejlődött az elektronikus cégeljárás, a földhivatali ügyintézés, terjednek az elektronikus fizetési megoldások, temérdek „kormányablakbeli” ügy intézhető online vagy éppen foglalható időpont személyes ügyintézésre. Ezek csak kiragadott példák a legfontosabb online intézhető ügyekből (6). Cégek üzenetládája a Cégkapu lett. Rendelkezésre áll az eRecept (elég telefonálni).

Több közigazgatási illeték és igazgatási szolgáltatási díj megszűnt vagy csökkent (1, 7, 8, 9), pl. anyakönyvi kivonat, CSOK ügyintézés, egyéni vállalkozói hatósági bizonyítvány, leggyakoribb cégformák cégbejegyzése, személyi igazolvány és lakcímkártya kiállítás, parkolási kártya, erkölcsi bizonyítvány igénylése évente 4 alkalommal, termőföldvásárlás, házastársak közötti vagyonmozgás.

Egyenes ági rokonok között megszűnt az öröklési illeték (10), amely rövidesen a testvérek közötti ajándékozásra, öröklésre is kiterjed (11).

Részletek:
1. https://bit.ly/36NhKa5
2. https://bit.ly/2X9C6H3
3. https://bit.ly/3enMf91
4. https://bit.ly/2zCEQnw
5. https://bit.ly/3eoDjjE
6. https://bit.ly/3erVGnI
7. https://bit.ly/2M7kTYI
8. https://bit.ly/2M7GZKG
9. https://bit.ly/2TKZgBr
10. https://bit.ly/3elXhve
11. https://bit.ly/2AjTsba

Forrás: https://bit.ly/3gBj1Wf

Első két rész:
https://szamokadatok.hu/Post/1057/A_polgari_kormanyzas_10_eve_1_resz
https://szamokadatok.hu/Post/1093/A_polgari_kormanyzas_10_eve_2_resz

Címkék: Fejlődés 

Kapcsolódó